Rettssak mot sju baha’i-ledere i Iran 12. Januar. Baha’ier i Norge frykter for deres liv.

PRESSEMELDING

B A H A ’ I - S A M F U N N E T  I  N O R G E

Holmenkollveien 26A, 0376 Oslo

Tlf 95 04 27 22

Pressemelding 7. Januar 2010

Rettssak mot sju baha’i-ledere i Iran 12. Januar

Baha’ier i Norge frykter for deres liv

Utviklingen i Iran øker bekymringen for de sju fengslede baha’i-lederne i Teheran. Rettssaken mot dem er berammet til førstkommende tirsdag, 12. Januar. Baha’i-samfunnet i Norge frykter for deres liv.

Forfølgelsene mot baha‘iene i Iran som utgjør den største religiøse minoriteten i landet med over 300.000 medlemmer, har økt det siste året.

De sju baha’i-lederne har sittet fengslet i Evin-fengslet uten lov og dom siden våren 2008. Rettssaken mot dem har vært annonsert tre ganger tidligere, men utsatt hver gang.

I det siste er baha’iene blitt nevnt blant syndebukkene for uroen i Iran. Dette blir sett på som myndighetenes forberedelse til rettssaken mot de sju baha’iene. Isteden for at myndighetene anerkjenner eget ansvar for uroen i landet, så skylder de på utenlandske krefter, internasjonale organisasjoner og media, studenter, kvinner og terrorister.

I sin parodi på rettferdighet har myndighetene anklaget de sju baha’iene for ”spionasje for Israel”, ”religiøse fornærmelser” og ”propaganda mot den islamske republikk”.

De sju lederne har fungert som en ad-hoc-komité for å administrere baha’i-samfunnet, hele tiden i full åpenhet overfor myndighetene.

Påstandene mot baha’iene er så hinsides all fornuft at de klart demonstrerer at myndighetene ikke har noen annen agenda enn religiøs forfølgelse.

Vi frykter at rettssaken mot dem vil være useriøs med et resultat som er bestemt på forhånd. Regjeringen, eller ultrakonservative elementer innenfor regjeringen, kan komme til å bruke urolighetene i Iran som et påskudd for ekstreme dommer mot de uskyldige fangene.

Mer informasjon: http://news.bahai.org

Kontaktperson: Baha’i-samfunnets External Affairs-representant, Britt Strandlie Thoresen, tlf. 95 21 41 73

Baha’i-samfunnet i Norge

Thor Henning Lerstad, nasjonal sekretær