UNDERVISNINGSOPPLEGG FOR 7.trinn

 
 

Informasjon til læreren

Dette oppgavearket egner seg som informasjonstekst tilknyttet en større oppgave tilknyttet sammenligning av religioner og livssyn på 7. trinn.

 

Tilknyttede læringsmål:

Kjerneelementer:

  •         Etter 4. trinn:

    Utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt

  •         Etter 7. trinn:

    Utforske og sammenligne tekster og materielle uttrykk som kilder til kunnskap om kulturarv knyttet til kristendom og ulike religions- og livssynstradisjoner

  • Kjennskap til religioner og livssyn

  • Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar

  • Kunne ta andres perspektiv

 
 
 

Læringsmål:

 Jeg kan gjenkjenne forskjeller og likheter mellom ulike religioner.

Kilder:

https://www.bahai.no/skoler-collection/en-innfring-i-bah-troen-for-elever-og-lrere-1

 

Bakgrunnsinformasjon

Bahá’í-troen er en relativt ung religion som har røtter tilbake til 1844. Bahá’íer følger manifestasjonen Bahá’u’lláh, som på arabisk betyr «Guds herlighet».

 
blog01.jpg
 
 
 

Bahá’u’lláh var fra Persia, og vokste opp med en far som arbeidet for kongen, men da han fikk spørsmål om å ta jobben, valgte han heller å vie tiden sin til å hjelpe de fattige. Han underviste om temaer som viktigheten av å være med på å skape enhet og fred i verden, men også hvor viktig det er å utvikle seg som person, for å bli bedre og bedre, dag for dag. 

Bahá’íer mener at det kun finnes én Gud. Videre tror de at alle religioner stammer fra samme Gud, men at de er kommet til forskjellige tider, tilpasset den tiden de ble åpenbart i. 

Bahaullah snakker om en tid der menneskeheten skal få enhet på jorda, men at det er menneskene selv som må skape den, gjennom egne handlinger. En slik enhet vil ikke bety at alle er like, men vil si at man kommer overens til tross for de forskjeller og uenigheter som oppstår. Mangfold er noe som skal verdsettes høyt.

Leveregler

Bahá’u’lláh snakker om viktigheten av daglig bønn. Bønn er samtale med Gud. Bahaiene får vite at man kan sitte i ro og be, men at man også kan tilbe Gud gjennom sine gode handlinger.

Bahá’íer blir oppmuntret til å være aktive byggere av et fredfylt samfunn med enhet i mangfoldighet. Et av de aspektene Bahá’u’lláh peker på som viktige for å oppnå fred, er at menn og kvinner må være likestilte. De to er som vingene på en fugl. Fuglen kan ikke fly godt dersom ikke begge vingene er fullt utviklet. Et annet aspekt som må til for å skape fred, er at både religion og vitenskap må tas i bruk. For religionen svarer på mye som vitenskapen ikke kan gi svar på, og vitenskapen gjør at mennesker bedre kan forstå den verden de lever i. Nok et aspekt for å oppnå fred er at alle må bidra. Derfor blir bahaier bedt om å samarbeide med mennesker fra alle bakgrunner for å oppnå det nye verdenssamfunnet.

 

Nøkkelfakta:

  • Bahá’u’lláh underviste om viktigheten av å være med på å skape enhet og fred i verden, i tillegg til å utvikle seg selv til å bli bedre mennesker.

  • Bahá’u’lláh tror på en Gud, og at alle religioner stammer fra samme Gud.

  • Bahá’u’lláh sa at det var viktig å be hver dag.

  • Bahá’u’lláh mente at menn og kvinner må være likestilte, at vi må ta i bruk både religion og vitenskap for å forstå verden og livet vi lever, og at alle må bidra for å få fred.

 

 

 

 


Oppgaver:

1.      Bahai er en monoteistisk religion. Det vil si at de tror på én Gud. Hvilke andre religioner kjenner du til som tror på én Gud?

2.      Hva mente Bahá’u’lláh var nødvendig for at verden skulle oppleve fred?

3.      Hvilke andre religioner kjenner du som oppmuntrer sine tilhengere til å be?

4.      Hva tror du skiller bahá’í fra andre religioner?

5.      Bahá’íene hevder at alle religioner kommer fra samme Gud. Hva tenker du om det?

 


Refleksjonsoppgave:

  • Er det mulig å oppnå enhet om alle skal få lov til å være forskjellige og unike?

Større prosjektoppgave:

  • Sammenlign bahá’í-troen med en annen valgfri religion. Hva er likt? Hva er annerledes?

 

 
 
Pouya Sab