Ny dag for håp og fornyelse

-Selv om det ikke ble noen stor fest i år har vi hatt det hyggelig med vår egen lille feiring, sier familien Sendege i Asker om sin Naw-Rúz-feiring.

-Selv om det ikke ble noen stor fest i år har vi hatt det hyggelig med vår egen lille feiring, sier familien Sendege i Asker om sin Naw-Rúz-feiring.

Familien Sendege i Asker er blant de mange som har feiret Naw-Rúz, bahá’í nyttår på en beskjeden, hjemlig måte i forhold til de vanlige store feiringene hvert år. I Belgia og Luxembourg hadde over 180 personer fellesfeiring via nettet.  Felles holdning verden over er at Naw-Rúz bærer bud om håp og fornyelse.

Naw-Rúz betyr bokstavelig «Ny dag». Neppe gir navnet større betydning enn i år som markerer inngangen til bahá’í-året 177, regnet fra året 1844, bahá’í-troens fødselsår, da Báb annonserte at tiden var kommet for menneskehetens modenhetsalder som vil gjøre det mulig å endelig etablere et fredelig, rettferdig og bærekraftig verdenssamfunn.

Vil gjennomgå «ildprøven»

«Hvor vanskelige forholdene for tiden enn er, og hvor nær sin utholdenhetsgrense noen deler av samfunn enn føres, så vil menneskeheten i siste instans gjennomgå denne ildprøven og vil på den andre siden av den fremstå med større innsikt og en dypere forståelse av sin iboende enhet og gjensidige avhengighet,» skriver bahá’í-troens øverste organ, Det Universelle Rettferdighetens Hus, i et brev til alle verdens bahá’íer i anledning Naw-Rúz.

En video laget av Bahá’í World News Service viser noen glimt av hvordan bahá’íer i ulike land har markert overgangen til det nye året.

Beskytte helse og velferd

I sin respons til pandemien er bahá’íene opptatt av å være til praktisk hjelp. «Det har sjelden vært klarere at samfunnets kollektive styrke er avhengig av den enhet det kan manifestere i handling, fra den internasjonale arena til grasrota, og vi vet at dere støtter de viktige bestrebelser som i denne henseende gjøres for å beskytte alles helse og velferd,» skriver Rettferdighetens Hus.

Korona-pandemien avslører hvordan egoisme, nasjonalisme og fordommer kommer til kort for å hanskes med utfordringene. I Italia som er så hardt rammet, har eksempelvis bahá’íene spurt seg: «Hvordan kan et gjennomgående individualistisk samfunn lære å foretrekke den kollektive velvære fremfor individets velvære?»

«Hele jorden som vårt eget land»

Ved inngangen av det nye bahá’í-året møtes 15 nordmenn fra blant annet Stavanger, Svelvik, Oslo, Atna, Skjåk, Lillehammer og Trondheim hver ettermiddag i en studiesirkel på nettet.

Ved inngangen av det nye bahá’í-året møtes 15 nordmenn fra blant annet Stavanger, Svelvik, Oslo, Atna, Skjåk, Lillehammer og Trondheim hver ettermiddag i en studiesirkel på nettet.

En gruppe på 15 personer i Norge har innledet det nye bahá’í-året ved å møtes to timer hver ettermiddag via nettet for å bli klokere på hvordan de kan utvikle en mer kollektiv bevissthet i tanke, følelse og handling. De studerer et materiale utviklet av Ruhi Institute i Colombia (Bok 9.1. om å oppnå et historisk perspektiv) hvor ett av mange sitater (av ‘Abdu’l-Bahá) sier: «Vi må se hele menneskeheten som vår egen familie og hele jorden som vårt eget land; vi må være medfølende overfor all lidelse, pleie de syke, gi de forviste ly, hjelpe de fattige og de nødstedte, stelle alle sår og dele alles lykke.»

Thor Henning