Bahá'í-samfunnet i Norge

View Original

Kreativitet i kjærlighet til ‘Abdu’l-Bahá

Historiske markeringer av Paktens dag og ‘Abdu’l-Bahás bortgang over hele verden.

Bahá’íene i Stavanger er i full gang med å forberede den historiske 100-årsmarkeringen av ‘Abdu’l-Bahás bortgang 28. november 1921. De møtes jevnlig for å innstudere tekster og lage et «appelsintre».

Forberedelsene er i gang i Stavangers bahá’í-senter for de historiske markeringene av ‘Abdu’l-Bahás bortgang og Paktens dag i slutten av november.

Under markeringen vil de medvirkende sitte under appelsintreet på persiske tepper som dekker gulvet på Baha’i-senteret i Stavanger. Appelsintreet som er skapt over tid, vil klatre opp en av søylene i midten og spre grenene over taket. En liten benk vil være under treet. Denne scenen vil minne om den gangen ‘Abdu’l-Bahá og gartneren delte appelsiner og sitroner i dagene før han gikk bort. Alle inviteres til å skrive sine kjærlighets- og takknemlighetsmeldinger til ‘Abdu’l-Bahá på papirappelsiner og feste dem til treet.

Treet symboliserer vekst og forandring

 Å lage treet tjener formålet med en kollektiv kunstnerisk aktivitet som store og små kan delta i. Det er en ekte følelse av fellesskap å lage blader og grener og finne løsninger på hvordan man fester og får treet til å vokse. Å sitte sammen med et samlet mål har skapt et rom for historier og samtaler til å blomstre. Treet gir en metafor for vekst og forandring som forgrener seg fra bahá’íenes kjærlighet til «Den Mektigste Gren», en av benevnelsene på ‘Abdu’l-Bahá.  

Både barn, ungdom og voksne dyrker kreativiteten i Stavanger.

«Den Mektigste Gren» henviser også til «Pakten», et særtrekk ved bahá’í-troen for å sikre at den ikke splittes i sekter. Nært knyttet til 100-årsmarkeringen av ‘Abdu’l-Bahá er også høytidsdagen «Paktens dag» 25. november.  

Pakten og «den formative tidsalder» 

Samlet sett markerer de store begivenhetene i november 100-årsdagen for troens «formative tidsalder». Bahá'í-troens formative alder, også kjent som «overgangsalder» eller «jernalder», refererer til den nåværende tidsperioden som begynte med 'Abdu'l-Bahás bortgang i 1921. Den «formative tidsalder» etterfulgte «den heroiske tidsalder» fra 1844-1921 og vil vare til etableringen av gullalderen i fremtiden.

Shoghi Effendi, «troens beskytter» og overhode 1921-1957, sier følgende om disse «tidsaldrene»:  

Om «formingstiden»:  
«..formingstiden, overgangstiden, jerntiden .. skal bli vitne til at skaperkreftene frigitt av hans åpenbaring skal utkrystallisere seg og ta form».  

Om «gullalderen»:
«Troens gullalder selv må bli vitne til … fødselen av en verdenssivilisasjon som er inspirert og styrt av de skapende energier frigjort av Bahá'u'lláhs verdensorden..»

«Gud har ingen annen hensikt enn å innlede den store, gyldne tidsalder for en menneskehet som så lenge har vært splittet og plaget. Dette gjør han på måter som han alene formår, som han alene kan utgrunne. Menneskehetens nåværende tilstand, ja, til og med dens nærmeste fremtid er mørk, smertelig mørk. Men dens fjerne fremtid er strålende, herlig strålende – så strålende at intet øye kan forestille seg det.»

Pakten sikrer at enheten ikke splittes  

«Pakten» i bahá’í-troen bygger på eksplisitte instruksjoner gitt av Bahá’u’lláh for å sikre kontinuitet i veiledningen etter hans død. Denne arven, omtalt som pakt, gikk fra Bahá'u'lláh til sønnen 'Abdu'l-Bahá, og deretter fra' Abdu'l-Bahá til barnebarnet hans, Shoghi Effendi, og Det Universelle Rettferdighetens Hus, ordinert av Bahá'u'lláh. En bahá’í godtar den guddommelige autoriteten til Báb og Bahá’u’lláh og til disse utnevnte etterfølgerne. Dette gjør det umulig for bahá’íer å påberope seg autoritet og makt, hevde noen form for rettroenhet og skape en egen sekt.

'Abdu'l-Bahá, den eldste sønnen til Bahá’u’lláh, var bahá'í-troens ledende skikkelse mellom 1892 og 1921, kjent som en forkjemper for sosial rettferdighet og en ambassadør for internasjonal fred og menneskehetens enhet.

Filmet teater om ‘Abdu’l-Bahá 

Appelsintreet i Stavanger tar form som symbol på kjærligheten til ‘Abdu’l-Bahá, bahá’í-troens “perfekte eksempel” på hvordan et menneske bør være.

Sven-Erik Ellund og Anne Trine Austvoll har laget en teaterforestilling i anledning 100-årsmarkeringen for ´Abdu´l-Bahás bortgang. Skuespillet handler om ‘Abdu’l-Bahás møte med skuespiller Gabrielle Enthoven i London 1913. Det forteller om hans interesse for drama og dets undervisningskraft. Her er også et sammendrag av manusutkastet til et skuespill "Himmerikets drama" som ‘Abdu’l-Bahá dikterte den kvelden han besøkte Gabrielle. https://youtu.be/J06tVfDYZQY

Kreativitet over hele verden

Dette er to norske eksempler på kreativiteten som blomstrer i forbindelse med markeringene av ‘Abdu’l-Bahá og Paktens dag. Bahai World News Service, BWNS, presenterer en rekke eksempler fra hele verden, inkludert satsingen i Stavanger, under tittelen «Centenary of ‘Abdu’l-Bahá’s passing: Artistic works mark historic occasion». Se https://news.bahai.org/story/1541/